Under
titeln Rätten att röra sig är absolut på Dagens Nyheters ledarsida
den 21 september, ställer sig Lena Andersson frågan hur det har blivit
så att världen bestämt sig för den nuvarande ordningen, där de som
befinner sig i ett land och har byggt upp detta också har rätt att sätta
gränser och försvara sitt förvärv. Denna utgångspunkt i diskussionen
sätter med all tydlighet perspektivet för hur dessa frågor korrekt bör
diskuteras: Politik handlar om social ingenjörskonst, där man uppifrån
via diverse skrivbordsteorier ska styra människors liv och leverne. Nu
befinner vi oss i en viss ordning, men denna ordning kan med enkelhet
ersättas av något annat som "vi" bestämmer oss för. Andersson bortser
från det faktum att våra fri- och rättigheter upprätthålls av en kultur
med traditioner och institutioner som det tagit århundraden att bygga
upp, och bygger på en värdegrund vi som individer fostras in i.
I
verkligheten är det nämligen så att invandring både kräver något från de
som kommer och från de som mottar. Det måste knytas mellanmänskliga
band för att integration ska kunna ske, vilket i sin tur är nödvändigt
för att kunna nå samhörighet så att de nya inte inlemmas i
parallellsamfund. Alltså bör man givetvis arbeta för att samhället ska
vara öppet och tolerant, där så mycket som möjligt inte är politik utan
lämnas åt individerna, familjerna och civilsamfundet att själva bestämma
och ansvara för. Likväl är kapaciteten att införliva nytillkomna i vårt
kulturarv under alla omständigheter en begränsande faktor.
Dessutom
närmar sig Lena Andersson härmed ett försvar för ganska tuffa positiva
rättigheter, i och med att hennes "grundfrihet" innebär stora
skyldigheter för andra. Att detta är sant beror inte på det som
Andersson kallar "obehaglig gemenskapsteori", utan på att den som kommer
från ett sammanhang med rik debattvana och med högt i tak kräver
betydligt mindre av integrationsarbete än den som kommer från ett
sammanhang med bestraffande av ifrågasättande och omgivningar där många
är analfabeter. Nu är det förvisso sannolikt att en viss grad av
samhörighet och socialt kitt är fördelaktigt för att upprätthålla
mellanmänskligt ansvar och är därmed i förlängningen en nödvändighet för
det civila samhället. Det förstår nog också Andersson. Men även om
detta inte skulle vara sant är det fortfarande så att med hennes förslag
slås spelplanen undan, och därmed också möjligheterna att förvalta
förutsättningarna för den öppna och fria nationen som inte på något vis
uppstått spontant i ett historielöst vakuum.
Slutligen håller
undertecknad med Lena Andersson om att stater utgör hinder för individer
och därför bör hållas i koppel, men någon alternativ makt för
upprätthållande av rättspraxis existerar inte. Sannolikt hade jag vunnit
kampen om Anderssons vardagsrum ifall muskelkraft snarare än rättsstat
styrde. Varför någon under dylika omständigheter skulle bruka "rätten
att fritt söka försörjning" i den Administrativa Ytan tidigare känd som
Sverige och inte i exempelvis ett varmare land, där mogna persikor
hänger från träden, det är för alla och envar som inte nyligen gått en
kvällskurs i samtida svensk tolkning av liberalism ett mysterium.